Procedura prijema i obrade avansnih uplata u maloprodaji
Ključne reči: Avansni računi, maloprodaja
Procedura se sastoji od sledećih koraka:
- Evidencija primljenog avansa u maloprodaji, štampa avansnog računa.
- Obrada primljenih avansa kroz maloprodajnu blagajnu
- Registrovanje (dovršetak) prodaje po uplaćenom avansu kroz Balans Kasu (vezivanje računa za avansni račun)
- Knjiženje u glavnoj knjizi
- Evidencija u poslovnim knjigama
Evidencija primljenog avansa
U svrhu sprovođenja ove procedure unapređen je osnovni dokument Balansa - avansni račun. Avansni računi su podeljeni na dve grupe: veleprodajni i maloprodajni. Kako nije menjan tip dokumenta (Racuni.DocTip) razdvajanje je učinjeno na osnovu Obračunske strukture.
U okviru MALOPRODAJA grupe dokumenata otvorene su dve nove kategorije: a) Predračuni b) Avansni računi.
Od istoimenih grupa u korenu stabla, koje podrazumevaju veleprodajne verzije istih dokumenata, ove filtriraju obračunske strukture po pripadnosti maloprodajnog grupi.
Funkcionalost je identična kao kod veleprodajnih parnjaka.
Obrada primljenih avanasa kroz blagajnu
Ukoliko se radi o gotovinskoj uplati avansa (samo gotovina, ne i gotovinski ekvivalenti kao što su ček, kartica ili virmanska uplata) neophodno je avansni račun primiti u Blagajnu pazara i proslediti u banku. Svrha ove procedure je:
- Evidentirana gotovina u blagajni za potrebe inspekcijske kontrole
- Pravdanje razlika između realnog pazara ukupne gotovine u objektu
- Knjiženje potraživanja kupca po osnovu datog avansa (avansni račun knjiži samo obračunati PDV).
Procedura zahteva određenu pripremu koja se ogleda u sledećim koracima:
- Definicija jednog zapisa u grupi Avansne uplateu okviru naziva/pojmova. Ovo je potrebno kako bi blagajna, ali i kasa znali na koji način da tretiraju iznos uplate.
- Definicija posebne blagajne i postavka njenih parametara (“Definicija > Blagajne (parametri)” meni) na sledeći način:
- Vrsta blagajne: Blagajna pazara
- Spisak: Sve vrste uplata (gotovina, čekovi, kartice) i obavezno novo uneta avansna uplata.
- Na kraju smene, a po izvršenom prijemu pazara, izvršiti i prijem novca i avansnih uplata i u Blagajnu pazara.
Prodaja kroz Balans Kasu
U momentu izrade računa u Kasi napravljeni su: a) Predračun sa spiskom kupljene robe b) Avansni račun za iznos uplaćenog avansa.
Prodaja se svodi na sledeće korake:
- Na Kasi se pozivaju “Opcije”, tj. izvodi sa standardna procedura odabira predračuna po kom se pravi račun.
- Razlika je u tome što će kasa sada prepoznati i postojanje “Avansnog računa” i odmah izbaciti napomenu o tome.
- Pri registraciji uplate po računu, iznos avansa će automatski biti ubačen u odgovarajuću vrstu uplate.
- Nakon snimanja računa, izdati Kasa-ček ostaje u trajnoj vezi sa Avansnim računom radi njegovog storniranja.
Snimljeni Kasa-ček automatski će okinuti formiranje storno avansnih računa za sve avansne račune vezane za njega.
Štampa maloprodajnog računa identifikuje postojanje veza sa avansnim računima i odmah pokreće proces štampe storno avansa kroz obrazac “KasaAvansStorno” (Reports.dat).